

Jeg er grafisk designer, forfatter her på bloggen og indehaveren af Mølskov Studio.
Overvejer du at opdatere din virksomheds visuelle identitet med et nyt logo?
Måske er du på jagt efter inspiration til dit næste logo design, eller du vil gerne lære mere om de forskellige logo typer, inden du vælger den rigtige løsning.
I dette indlæg gennemgår jeg otte populære logo typer, så du kan få et bedre overblik over mulighederne. Når du er færdig med at læse, har du forhåbentlig en klarere idé om, hvilken type logo der passer bedst til din virksomhed og dit brand.
Husk, at der ikke findes ét “rigtigt” logo, der passer til alle. Et godt logo afhænger af flere faktorer som branche, bomærke (ikon), firmanavn, skrifttype og farvevalg.
Ordmærke (Wordmark)
Et ordmærke er et tekstbaseret logo design, hvor virksomhedens navn er det bærende element. Det er en god løsning, hvis der ikke er et oplagt symbol, eller hvis branchen er fyldt med ens grafiske ikoner.
Et ordmærke kan være både stilrent og stærkt. Eksempler er Vestas, Danfoss og Dagrofa. Skrifttypen kan være tilpasset en eksisterende font eller specialdesignet.
Ofte indeholder et ordmærke en detalje der gør hele forskellen – og som øger genkendeligheden.
Eksempler på ordmærker jeg har designet til Oliver & Co og til Spitz.
Monogram
Et monogram består af flere bogstaver og bruges ofte, når virksomhedsnavnet er langt. I stedet for at bruge det fulde navn kan man skabe et kompakt logo, der er let at huske.
Tænk på HBO (Home Box Office) eller NASA (National Aeronautics and Space Administration). Et monogram kan stå alene som logo eller kombineres med hele firmanavnet.
Monogrammer er meget brugt i logo design, og udover at længden på firmanavnet kan være årsag til valget, så kan det også skyldes at det er svært at finde en passende symbolik.
Eksempel på monogrammer designet til Hede Entreprise og AM Advokater.
Bogstavmærke (Lettermark)
Et bogstavmærke minder om et monogram, men består kun af ét enkelt bogstav. Hvor monogrammer opstår grundet flere navne/ord i firmanavnet, så er bogstavmærker for de virksomheder hvor firmanavnet består af kun ét navn eller ord.
Denne type logo design er praktisk, hvis pladsen er begrænset – f.eks. på kuglepenne, visitkort eller i website-headeren – og du stadig vil bevare genkendeligheden.
Eksempler på bogstavmærker designet til ENAQ og Projektkooperativet.
Maskotlogo
Et maskotlogo er et illustreret karakterlogo, der repræsenterer virksomheden. Det bruges ofte i brancher som sport, legetøj og fødevarer.
Maskotten kan være en person, et dyr eller en fantasifigur. Kendte eksempler er Fætter BR, KFC’s Colonel Sanders og Michelins “Michelin-mand”.
Som logo designer har jeg ikke oplevet forespørgsler på maskotlogoer, så jeg har endnu tilgode at lave et.
Maskotlogoer er ofte nemme at huske, men til gengæld kan det være en udfordring at bruge dem i de helt små størrelser grundet detaljerigdommen.
Ikonlogo (Pictorial mark)
Et ikonlogo er et bomærke baseret på et genkendeligt symbol. Mange virksomheder kombinerer ikonet med firmanavnet, men store brands som Apple og Shell bruger ofte kun ikonet.
Denne type logo er nem at tilpasse til forskellige medier, men kræver til gengæld at brandet er meget kendt, hvis man udelader navnet.
Eksempler på ikonlogoer designet til Eagle94 og Foresta.
Abstrakt logo
Et abstrakt logo er et symbol, der ikke forestiller noget konkret, men som dog refererer til noget. Det kan være at det repræsenterer virksomhedens værdier, følelser eller processer.
Det er en unik og meget tidløs løsning, som ses hos virksomheder som Grundfos, Coloplast, Pepsi og Slack.
Selvom abstrakte logoer ser enkle ud, så er processen det bestemt ikke. Et abstrakt logo kræver at man kan fortælle en historie omkring det, så det kan ikke bare være tilfældige streger på et papir. Der skal være en dybere mening – eksempelvis ud fra førnævnte emner som værdier, processer m.v.
Eksempler på abstrakte logoer designet til Medicomm og Astrax.
Emblemlogo
Et emblemlogo er inspireret af skjolde og våbenskjolde, hvor tekst og grafiske elementer er integreret i samme form og det er nok den ældste form for logo, som vi kender i dag.
Emblemlogoer er typisk ret detaljerede, og skal helst have noget plads for at fungere ordentlig i forhold til synlighed. Efter internettet kom til verden, er efterspørgslen efter emblemlogoer styrtdykket. De bliver nemlig ofte for små i headeren på en hjemmeside, og så mister man noget af sin brandingværdi.
Det er en ret sjælden type logo design i dag, men kendte eksempler er Harley-Davidson, Starbucks, Arla og Jensens Bøfhus som stadig bruger dem. Emblemer bruges også ofte i sportsklubber.
Kombinationslogo
Kombinationslogoet er den mest udbredte logo type, da det kombinerer bomærke og firmanavn. Det sikrer tydelig afsenderidentitet og stor fleksibilitet i layoutet.
Bomærket kan være et bogstavmærke, et monogram, en maskot, et ikon eller et abstrakt symbol. Mange virksomheder har flere versioner af deres kombinationslogo for at tilpasse det til forskellige medier.
Et kombinationslogo er ofte ret fleksibelt. Hvis man har bruger for et aflangt logo til tryk på en kuglepen eller til en hjemmeside, så kan en version med bomærke og tekst ved siden af hinanden bruges. Hvis man til gengæld har brug for en mere kvadratisk eller “boxed” model, så kan man i stedet bruge en version hvor bomærket står over teksten. Der er også mulighed for at bruge bomærket alene.
Eksempler på kombinationslogoer jeg har designet.
Hvordan vælger du den rigtige logo type?
Når du skal vælge hvilken logo type der passer til din virksomhed, så er det vigtigt at tænke over, at løsningen skal fungere både digitalt og på tryk – og i både små og store formater.
Ved at kende de forskellige logo typer kan du nemmere vurdere, hvilken løsning der matcher din virksomheds identitet, målgruppe og kommunikationsbehov.
Har du brug for professionel hjælp til udvikling af et nyt logo, står jeg naturligvis klar til at hjælpe dig med et unikt logo design, der styrker din virksomheds brand.
Tak fordi du læste med!






