logo / identitet til leverandører af plastløsninger
SP Group m.fl.

Opgavens indhold
Designmanual
Brevlinje
Diverse grafisk

Årstal
2024-2025
Kunde
SP Group m.fl.
Land
DK, SE, NO, FI, PL, US, CN
Med mere end 2.000 medarbejdere og 30 fabrikker fordelt på 3 kontinenter, er SP Group en ledende leverandør af avancerede plastløsninger. De betjener dagligt mere end 1.000 kunder indenfor primært sundhed, fødevarer og rengøring.
I november 2024 blev jeg kontaktet af en repræsentant fra SP Group. De havde iværksat en større plan, der i løbet af kort tid, skulle samle flere samarbejdende brands indenfor plastløsninger, under én SP-paraply.
I første omgang var opgaven at udvikle nyt logo til SP Group. Der blev lagt vægt på, at der skulle laves et stærkt grafisk monogram, som udover SP Group, også kunne bruges til de øvrige brands/datterselskaber.
Et geometrisk, fleksibelt, enkelt og tydeligt logo
SP Groups tidligere logo havde haft en længere levetid, og det indeholdte en del grafiske detaljer. Nu var det tid til at gentænke deres logo, stramme det op, gøre det mere tydeligt og enkelt - og nemmere at bruge i den visuelle branding.
Det blev hurtigt besluttet, at det grafiske element skulle bestå af en kvadratisk kasse (for at bevare lidt genkendelighed fra det gamle logo, og at der skulle laves et monogram med S og P, så publikum aldrig er i tvivl om afsenderen - uanset om det nye logo bliver vist i den horisontale udgave, i den vertikale udgave eller kun med det grafiske element.
Processen krævede en hel del idéer, skitser og forslag, før det endelige logodesign blev godkendt. Resultatet blev et stilrent monogram bestående af et S og et P i et kvadrat, der gør det let at bruge logoet i den visuelle branding.
Igennem knap et års tid, kom der løbende nye datterselskaber til og først i oktober 2025, var det nye design klar til at se dagens lys.


Visitkort, brevpapir og e-mail signaturer
Da logoet var helt på plads, bestod næste opgave af design af visitkort, brevpapir og e-mail signaturer til SP Group og diverse datterselskaber.
Designet til visitkortene er holdt stramt og enkelt, og leveret til alle selskaberne i InDesign-skabeloner, så de fremover selv kan tilføje medarbejdere og rette kontaktinformationer.
Både brevpapir og e-mail signaturer er lavet i Microsoft Word, så det ligesom med visitkortene, er nemt at lave ændringer og tilføjelser.
"Det har været en absolut fornøjelse at arbejde med Christian. Resultatet er super godt og vi er meget tilfredse med arbejdet og processen. Vi ser frem til at sende flere design opgaver hans vej."



En detaljeret designmanual
En stor del af det fremtidige arbejde med SP Groups nye visuelle identitet, skal interne medarbejdere selv stå for, så derfor har jeg udarbejdet en detaljeret designmanual, der sætter guidelines, så deres grafiske fremtoning altid vil fremstå ensartet.
I designmanualen har jeg beskrevet regler for brug af logoet. Det indeholder både information om størrelser, om respektafstande m.v.
Derudover har jeg defineret og beskrevet skrifttyper til både den daglige kommunikation og til deres nye hjemmeside.
Endvidere er der lavet en solid farvepalet, som kan bruges på tværs af alle medier. Her er der også defineret hvilke farver, der skal bruges til hvad.
Sidst men ikke mindst, indeholder designmanualen også eksempler på design, som kan bruges som inspiration til de medarbejdere, der fremadrettet skal arbejde med SP Groups visuelle identitet.
HEX:
RGB:
CMYK:
#002D56
0, 45, 86
100, 46, 0, 70
HEX:
RGB:
CMYK:
#00AA69
0, 170, 105
80, 0, 75, 0
HEX:
RGB:
CMYK:
#72CDF4
114, 205, 244
49, 1, 0, 0
HEX:
RGB:
CMYK:
#20282D
32, 40, 45
79, 67, 59, 65
HEX:
RGB:
CMYK:
#25BCB9
37, 188, 185
71, 0, 33, 0
HEX:
RGB:
CMYK:
#DDF1F7
221, 241, 247
12, 0, 2, 0
Farvevalg og typografi
Farvepaletten til SP Group og datterselskaberne har en god bredde, der sikrer synliggørelse af vigtige elementer. Foruden de ovenstående farver, bliver der også brugt en hel sort og hel hvid farve - særligt i den daglige kommunikation.
Hver af farverne kan endvidere bruges i en lavere farvemætning (eks. 70%), så man opnår endnu større fleksibilitet.
Til den daglige kommunikation - særligt via e-mail, er skrifttypen Aptos valgt som standard, og i al øvrig kommunikation - særligt på hjemmeside, i præsentationer, på tryk m.v., er der valgt skrifttypen Inter og Inter Tight.

